koulu

skola5

Kirmeksen vikana päivänä, eli maanantaina, lähdin taas Janinen ja hänen parin kaverinsa kanssa kaupungille pariin laitteeseen ja 21:00 oli todella isot ja hienot ilotulitukset, jotka kesti 20 minuuttia!

skola1skola2skola3

Sain mun ekana koulupäivänä Schultüten, jonka kaikki saksalaiset, jotka aloittavat koulun saavat. Tää olikin mun ensimmäinen koulupäivä Saksassa, joten hostäiti oli ostanut sen ja täyttänyt sen karkeilla, hedelmillä, viholla, kynällä, kumilla ja liimalla. Mun mielestä oli just kiva saada se! :)

skola

Niinkuin varmaan suurin osa jo tietääkin, niin Saksassa ei saa kouluruokaa ilmaiseksi, joten joka aamu on tehtävä eväät mukaan.

Koulusta en ole viellä ottanut kuvia, mutta kyllä niitäkin tulee myöhemmin! Itse koulu on aika vanhanaikanen, mutta todella iso. Luokat menevät jotenkin niin että alhaalla ei oo satasella alkavat, sit ylemmäs kun menee ni tulee yli 200 luokkaa. Ihan hullua! Ei tälläseen oo tottunu...
Saksalaisessa gymnasiumiin mennään jo viidennellä luokalla, mutta kymppiluokalla mennäänkin gymnasiale oberstufe, johon pääsee myös realschulesta. He joutuvat kuitenkin olemaan siellä vuotta kauemmin. Koulupäivätkin ovat paljon lyhyempiä täällä kuin Suomessa. Mulla on maksimissaan 8-14 koulua. Esimerkiksi maanantaina mulla on 8:55-12:20 haha. Silti täällä on kaks große pausea, jolloin syödään. Eli 20 ja 40 minuuttia. Yhteensä välitunnit ovat 70 minuuttia! Koulun tunnit ovat 60min. 
Käyn täällä 10 luokkaa, eli käyn lukion ykkösen vähä kun uusiksi. Luokalla on myös pari 98 syntynyttä haha. Täällä oppilaat ovat paljon lapsellisempia kuin suomessa, ei siis yhtään yhtä itsenäisiä. Saattavat häiritä opettajaa, mutta tekevät kuitenkin tehtävät huolellisemmin kuin suomalaiset. Mun luokalla on myös toinen vaihtari Brasiliasta, Stephannie. 
Mun luokan kanssa mulla on matikkaa, saksaa ja englantia. Muuten sain valita aika paljon itse mitä haluun lukea. Valitsin Sozialwissenschaftin (joka on vähä kuin yhteiskuntaoppi), bilsan jossa puhutaan soluista, hissaa mistä en tajua mitään XD, kuvista jota mulla ei oo vielä ollut, pädagogisch jossa puhutaan kasvatuksesta ja semmosesta eli vähän kuin psykologia ja sitten vielä evangelsiche kirche, eli evankeelinen kirkko. Suurin osa lukee katolische kirche eli katoollista. 
Kouluvuosi on jaettu myös eri tavalla, kuin myös lomat. Meillä on viisi jaksoa suomessa, mutta täällä on vain kaksi, syys ja kevät. Kesäloma on kuusi viikkoa, syysloma kaksi viikkoa, joululoma kaksi viikkoa, pääsiäinen kaksi viikkoa. Joten lomat on jaettu "tasaisemmin". 
Oon varmaan unohtanut jotain, mutta saa aina kysyä ;) Nyt laittautumaan, sitten aamupalalle ja nokka kohti Hollantia! emilia

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Kiitos kun kommentoit asiallisesti! ♥
ps. olet kaunis ja ihana